KARANLIK DEĞİL KARANLIĞIN FİLMİ
Bardo(*)Bir Avuç Gerçeğin Yalan Yanlış Tarihi
Film Noir
değil bildiğin kısık ışıkta çekilmiş bir film.
Adeta kısık
ateşte pişen bir yemek gibi. Bekliyorsunuz ama değiyor.
Alıcınızın
ayarlarıyla oynamayın. Alejandro İnarritu beyefendi sizleri karanlıkta dansa
davet ediyor.
Bardo’yu
iki oturumda da olsa bitirip hikayenin sırrına erdikten sonra son 1 ay içinde
hayatımda dahil olan Sevgili B.ye selam gönderemeden edemedim.
Meksika için
Amerika neyse Türkiye için de Amerika ve bilumum Batı medeniyeti parçası
ülkeler muhtemel ki odur. B. de tıpkı
Gazeteci Silverino gibi “medeni” batıyı zekası ve gayretiyle kendine kucak
açmaya ikna etmiş. Yine de anadilinden
yemeklerine kadar Türkçe düşünüp Türkçe yiyor. Ve dertler de neredeyse kopya
kağıdı misali benzer. İki dünya arasında gidip gelmenin tereddütleri. Ülkeye
dair algıda yoğun seçicicilik.
Diğer yandan
“Vatandaşı olmasan yada en azından yedek bir vatanın olsa Türkiye de Meksika da
tadından yenmez valla” halinin ortak keyfi.
Meksika’nın
dünyada gelir dağılımı Türkiye’den daha bozuk neredeyse tek (kayda değer)
ülkesi olması nedeniyle hikayeyi bir tık daha sert yaşadığını not etmek gerek.
Diğer yanda sadece göç veren değil göç alan bir Türkiye’de içiçe kaç ülkenin
trajedisinin yaşadığını unutmamak gerekiyor.
Yine de
filmden unutulmaz bir replik :
“Utanç
verici bir yenilgiyi sadece Meksikalılar efsanevi bir zafere dönüştürebilir.”
Emin misiniz?
Biz Türkler
de bu konuda iddialıyız.
Bu replik
yetmediyse bir de şu cümleye bakın :
“Meksika bir
ülke değil bir düşünüş biçimidir”
Meksika yerine
Türkiye’yi koyduğunuzda sonuç değişmeyecektir.
Doğudan
Batıya yolculuğumuzu Meksikalıların Güneyden Kuzeye yolculuğu ile mukayese
edin. Fark vardır ama sadece derecede.
Sonuçta
Meksika sınırını yürüyerek geçmek uçakla geçmeye hiç benzemez ama uçakla
geçenler için geride kalanlar yada geçerken telef olanlar kalpte bir kesik
olarak kanamaya devam eder.
Peki bu
kadar karanlığın sırrı ne? Yoksa her şey
bir rüya mı? Yada rüyadan da ötesi mi var?
Bu sorunun
cevabı önemli olsa da yeri bu yazı
değil. Sinemanın 7. Sanat olarak en son gelmesinin avantajı ve dezavantajını tartışmaya daha önce de açmıştım. Bu film de
bu sanatın sınırlarını zorlayarak ilerliyor. Zaman zaman açılsa da film boyunca
hep kısık kalan kameranın ışığı bizi bir filmden de öte radyo tiyatrosu dinliyor duygusuna
yöneltiyor. Bunaltıyor. Ama ortada ne radyo ne de tiyatro var. Sinemanın
kendini aşma çabaları içinde yaratıcılık ve zekanın ödülü hak ettiği bir hikaye
anlatısı sadece bu klostorofobik kurgu.
Filmin
karanlığını arkada bırakıp bize anlattığı hikayenin özüne dönelim. Hem bu
sayede B.ye yolladığım selama tekrar geri dönebilirim.
Meksika’lı başarılı gazetecimiz uzun süredir Amerika’da yaşasa da ülkesinin
dertlerini dünyaya anlatarak popülerlik kazanmıştır. Ülkesinde
en üst sınıfın bir parçası olmanın tüm keyfini gönül rahatlığıyla
çıkarmaktadır. Amerika’da da itibar
görmüş ve O-1 denilen vize ile
sürekli oturum elde etmiştir. Amerika’ya evim demekte tereddüt etmez. Ama Meksika’lılardan
illallah etmiş Amerikan toplumunun
gözünde ülkeyi istila edenlerden farkı yoktur. Üstelik Meksika kökenli
Amerikalılar için bile göçmenin tekidir.
Diğer
tarafta ülkesinin kokuşmuş düzenini içine sindiremese de daha Amerika tarih
sahnesinde yokken var olan Meksika kültürüne olan saygısını ve sevgisini
kaybetmemiştir. Düzenin parçası olmuş
Meksika’lılara karşı ezilenleri savunurken, kendi ilişkilerinde ise sömürü
düzeninin parçası olmakta tereddüt etmez.
Hizmetçilerin
girmesine izin verilmeyen plajdan gönül rahatlığıyla geçer mesela.
Ekonomi
politika sosyoloji tarih ve etnoloji üzerine bol konuşmalı az ışıklı bu filmin
sonu kaçınılmaz olarak başına geri döner. Bir kısır döngünün içindeyizdir.
Arkadaşım B.nin
de kendine dair endişelerine benzer bir
sürprizli sonla ışığa kavuşan Bardo’nun kısa/uzun yolculuğu aslında insanlık
hallerine dair basit ve şeffaf bir turnusol sadece.
İnarritu’ya yakışan da karanlık film çekmek
değil karanlığı filme çekmek olabilirdi zaten.
(*)ölüm ve yeniden doğuş arasında bir ara, geçiş veya sınır durumudur.
Yorumlar
Yorum Gönder