Hayatın , Filmlerin , Trenlerin ve İnsanların Sırlarına Dair
Dağılmamış bir Sovyetler
Birliği’nde hayat nasıldı?
Komünizmin demir yumruğu altında yaşanan yıllarda geçen ama
siyasetten bir replik dahi içermeyen bir
film izlemek başlı başına özgün bir deneyim.
Sovyetlerin yavaştan dağılmaya yüz tutmasına dair tek
ipucu Madene çalışmaya giden gencin “ofis” açmak için para biriktirme hayali
kurması. Ne dersiniz 2020’nin oligarkları arasında yerini almış mıdır bu
golgesiyle kavga eden içi kıpır kıpır maden teknikeri?
Finlandiyalı kızın yataklı vagonunu paylaşan Rus maden teknikeri
olasılığı bizim gibi cinsiyete göre dizayn edilmiş ülkeler için fazlasıyla
hayalci. Bugün hızlı trende yan yana bile oturamıyor iki farklı cins.
Sovyet yada genel olarak Doğu Blokunun Stalinist Reel
sosyalizmin tüm baskılarına rağmen Türk toplumuna nazaran birey olmayı
başarmasında cinsellik obsesyonundan uzak olmalarının katkı verdiğine
inanıyorum.
Türkiye’nin asli sorunlarından biri yada birincisi kadın
erkek ilişkilerindeki “obsesif kompulsiv” hal iken en zor siyasi badireleri
geçen doğu bloku ülkelerinde bu konudaki doğru yaklaşımlar bu ülkeleri daha
korunaklı hale sokuyor.
Bize en benzeyen otoriter Macaristan bile otoriter
liderinden iktisadi performans bekliyor ve onun sadece kaba otoriter diline
tabi olmayı reddediyor.
Bütün bu girişe ihtiyaç duymam bize “Uzay1999” gibi gelen
Soğuk Savaş yıllarının Demirperdesinde geçen bir tren hikayesini kavramsal bir
çerçeveye oturtma çabasından. Hikaye Moskova’da ve hiç de komünist kısıtlamalardan etkilenmişe benzemeyen bir
parti ortamında başlıyor. ODTÜ’de öğrenci iken “Yuluğ Tekin Kurat” hocanın
meşhur tasviri geliyor aklıma :
“SSCB’de de çok iyi hayat yaşarsınız. Yazarlar,
sporcular, sanatçılar toplumun kremasından fazlasıyla yararlanırlar.”
Bir Profesörün evi SSCB’nin sonu yakın olmasa da eğlenceli
olabilir yani.
Bu eğlenceye dahil olan Finli tarih meraklısı kızla
beraber ağzımızın suyunu akıtan bir tren yolculuğuna çıkıyoruz. Trenle yolculuk
yapmak SSCB döneminde bile olsa konfor
dolu bir deneyim olmalı. Yemekli vagondaki
abajurlar, yemek listesinde ağız şapırdatan seçenekler…. Ve sadece 2. Mevkideyiz.
Finli kızın 2.mevki bileti makul geliyor kulağa, Rus
Madenci de belli ki sermaye birikiminde yolun çok da başında değil. Deri çantayı tespit eden
Finli serseri ile konuşmadan anlaştıkları nokta da bu olsa gerek.
İşçilikten patronluğa yol almak için doğru zamanı seçmiş
Rus Madenci ile Finli kızın kesişim kümesinde önyargıların yükü çok ağır. Ama önyargıya
bile yer bırakmayan bir kabalıkla açılış yapıyor erkek tarafı. Kız tarafı için
işler daha zor . Şiddete maruz kalma endişesi ağır basıyor ama uğradığı
duygusal şiddet daha ağır geliyor ve yolculuğun asıl hedefi olan kaya resimleri
için yola devam kararı alıyor.
Yola devam kararının sağlamasını uzun tren yolculuğunda
insanlar kalp krizinden ölmesin diye planlanmış gece durağında binbir nazla
gittiği yaşlı kadının evinde yapıyor. “Yüreğinin götürdüğü yere” gittiği için
gayet huzur dolu bu yaşlı kadın ona yaptığının
ne denli doğru olduğunu teyit eden bir iç sese dönüşüyor.
Bu arada bir hırsızlık da madenciden görüyoruz. Ama bu
hırsızlıktan çok ödünç alma hikayesi.
1990’ın kışında Sovyetlerde AVIS vardı da araç kiralamadık mı?
Filmin iki insanın tam da zamanın bu noktasınde
kesişmelerinin arkasında yalnızlıkları olduğuna şüphe yok. Peki onları kesiştiren ne? Neden serseri
kamerayı alıp kaçtı da Madenci Petrogliflere kadar kıza eşlik etti.
İşte tam burada hayatın , filmlerin , trenlerin ve
insanın sırrına eriyoruz. Yaşlı kadının söylediğinin manasını bir kez
daha anlıyoruz. İster bir madende çalışıp
ideal bir gelecek için hayal kur, ister tarihin derinliklerinde kalmış
taşlar için heyecanlan. İnsanlar ikiye ayrılır enerjiyle dolu olanlar ve enerji
tüketenler. Enerjiyle dolu iki insan
birbirini besler büyütür ve enerjisinden bize de bir şeyler kalır.
Yüreğin götürdüğü yere gidenler yüreklerini büyüterek
giderler . Onlar yaşamdan zevk almayı ideallerinin önüne değil yanına koyarlar.
6 numaralı kompartımana denk gelen tam da bu iki insandır
işte.
Yorumlar
Yorum Gönder