YENİ İNSAN YOLDAN NASIL ÇIKIYOR : TİTANE
Küçük bir çocuk için araba eğlenceden öte bir varlık değildir. Ulaşmanın çok da önemi yoktur. Önemli olan arabanın içinde olmaktır. Araba hızlı giden, ses çıkaran kocaman bir oyuncaktır çocuk için . Oysa büyükler için araba kaza yapmadan bir yerden diğerine en kısa sürede ulaşmak için kullanılan kimi zaman baş belasına dönüşen bir alettir.
Çocuklar
eğlenirken büyükler acı çeker , istediği zaman gözünü yumup uykuya dalabilen
bir çocuk için sürücünün uyumamak için müziğin sesini açması karşılıklı oyunun
bir parçasına dönüşür.
Cannes’daAltın Palmiye ile taçlanan Titane filmi bir arabanın içindeki baba kızla
başlıyor.
Çocuk ve
büyük arasındaki bu algı farkı trajik bir kaza ile başka bir boyuta taşınıyor. Kazanın
sebebi tam da arabanın içinde olmaya dair iki birey arasındaki uzak mesafe.
Geçirdiği
travma nedeniyle çocuğun yaşaması için
doktorlar kafasının içine otomobillerde de kullanılan hafif bir element olan
titanyumdan bir plaka yerleştirir.
Eğer bir
arabaya bir insan uzvu ekleyebilseydik ne olurdu? Bu distopik sorunun benzerini bir
insana arabalarda kullanılan parçayı eklediğimizde de bulabiliriz.
İnsansı bir
araba mümkün ise otomobile dönüşmüş bir insan da pekala mümkündür.
Alexia’nın
arabalara olan aşkı talihsiz kazanın vücuduna eklemlediği metal parça ile pekişirken,
insanlar ise onun çekici bedeni ile arabalarla yaptığı gösteriyi haz verici bulurlar.
Alexia
içinse haz ancak bedenine karışan bu metal parçanın onu dönüştürdüğü yarı makine haliyle mümkün
olabilir.
Kadın ve
erkeklerin onu çekici bulması onun için cazip gelmez. Tam tersine onu arzulayan
her bedeni yok edilecek bir nesne olarak görür. Biz tek bir kulaktan şişlenen
kurban görürüz ama haberlerde bu şekilde daha önce öldürülen insanların
haberleri döner.
Belli ki
bizim gördüğümüz ilk cinayet aslında hikayenin ileri bir aşamasıdır aslında.
Alexia bu
yaşa gelene kadar neler yaşadı bilmeyiz. Bizim onun hayatına dahil olduğumuz
evresi işlerin korku filmine dönüştüğü
zamanlara denk gelmektedir.
Bu korkunç
süreci tetikleyen neydi? Alexia o yaşına
gelene kadar en azından insanların
canına kıymadan yaşayabilmişken ne oldu da
her şey bu denli berbat oldu. Onu spontan bir kararla dokunduğu herkesi
ve hatta ailesini de yok etmeye iten sebep
neydi?
Bu soruların
yanıtı filmde anlatılmıyor.
Filmin kalan
bölümünde yaşananlar da aslında ilk bölümde gördüğümüz hikayenin devamı gibi
değil. Alexia; İtfaiye amirinin kaybolan oğlan çocuğunun yerini almayı ve evine
yerleşmeyi başarıyor. Kendisini gizlemek için vücudunu sarıyor, kadın olduğunu
gizliyor,gizlediğini sanıyor.
İlk bölümde
seri katil kimliğine dönüşmüş Alexia’nın öldürmekten duyduğu hazdan artık eser yok.
Karnında büyüyen tuhaf olduğunu düşündüren bebeğin ise bayağı acelesi var belli
ki.
Bebeğin
babasına dair ima edilen ise işin en karanlık yüzü aslında. Baba bir otomobil olabilir mi? Alexia’nın
bedeninden sızan motoryağına benzeyen sıvılar titanyumun yarattığı dönüşümü işaret
ediyor.
İtfaiye amirinin
itfaiye istasyonu ile içiçe girmiş evinde geçen filmin ikinci yarısı Alexia’nın
yarım kalan baba-kız ilişkisinin bir baba-oğul ilişkisine dönüşmesini arka
plana alarak ilerliyor. Hikaye daha az grotesk ve daha çok insancıl bir hal
alıyor ve Alexia’nın otomobilden(?) olan bebeğini doğurduktan sonra itfaiye
amiri üvey babasına emanet ederek ölümüyle son buluyor.
Fazlasıyla
gerçeküstü ve hayal gücünü zorlayan film Alexia’nın geçirdiği kazanın sonrasında
bünyesine dahil olan metal parçanın yol
açtığı dönüşümü gözümüze sokarak ilerliyor .
Evet sahici
insan ilişkilerine, psiko patolojiye dair çok fazla şey var film boyunca.
Sinemanın korku,
doğa üstü olaylar,gerilim, cinsellik, gibi
kavramlarını yoğun biçimde kullanarak bizlere ulaştığının farkında olarak
izlemek gerekiyor Titane’ı.
Yönetmenin
filmin ismi için Alexia’nın kafatasına eklemlenen metal elementi seçmesi boşa
olmasa gerek. Anlatılan çok katmanlı hikayenin asıl kahramanı aslında Titanyum
madeni ve onun yarattığı dönüşüm.
Bedenlerimizle
farklı sebeplerle eklediğimiz madde ve madenler aslında bizi farklı canlılara
dönüştürüyor.
Sadece hayatta
kalmak için de değil estetik dertlerle de bedenlerin organik doğasına üretilmiş
maddeler ekleniyor.
Metaverse
ise belki de sinir uçlarımıza eklenecek kablolarla bize beynimizin sonsuza dek
yaşamasını vaat edecek.
Bütün bu
olasılıklar evrenine dair söylenecekleri toparlamak mümkün değil. Titane belki
de bu yüzden hikayesini dağıtmaktan kaçınmıyor.Herşeyin olası olduğu bir çağın
eşiğindeyiz. İnsan zekası insanlık halinin yapısıyla oynamayı başardı. Yapısı
dönüşmüş insanın başına neler gelebileceğine dair söylenecek sözlerin bir kısmı
için dahi Titane’ı izleyebiliriz.
Yorumlar
Yorum Gönder